امروز: سه شنبه 30 آبان 1396 برابر با 21 نوامبر 2017

آخرين اخبار

پنجاه دلیل مفید بودن تغذیه گیاهی

  • شنبه, 22 آذر 1393
  • نوشته شده توسط 

 
تمام فواید تغذیه ای زیر حاصل یک رژیم غذایی گیاهی پر از غذاهایی

مانند میوه ها و سبزیجات تازه ، غلات کامل ، مغز ها ، دانه ها ، لوبیا ها و محصولات سویا می باشد .


1. چربی اشباع شده .

محصولات لبنی و گوشت ها حاوی حجم زیادی چربی اشباع شده می باشند . با کاهش دادن مقدار چربی های اشباع در رژیم غذایی خود ، سلامت خود را تا حد بسیار زیادی بهبود می بخشید به ویژه سلامت قلب و عروق خود را .

2. کربوهیدرات ها .

کربوهیدرات ها انرژی لازم برای بدن را تامین می کنند . وقتی کربوهیدرات کافی ندارید ، بدن شما بافت های عضلانی را خواهد سوزاند .

3. فیبر .

یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به حرکات روده ای سالم تر منجر می شود . رژیم های غذایی با فیبر بالا به مبارزه علیه سرطان روده کمک می کند .

4. منیزیم .

به عنوان یک کمک کننده در جذب کلسیم ، اغلب از اهمیت این ویتامین در یک رژیم غذایی سالم چشم پوشی شده است . مغز ها ، دانه ها و سبزیجات برگدار با رنگ تیره منابعی سرشار از منیزیم هستند .

5. پتاسیم .

پتاسیم آب و اسیدیته را در بدن به توازن می رساند و کلیه ها را تحریک می کند تا مواد سمی را از بدن دفع نمایند . نشان داده شده است که رژیم های غذایی سرشار از پتاسیم خطر بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهند .

6. فولیت .

این ویتامین یکی از مهم ترین اجزای یک رژیم غذایی سالم است . فولیت به بازسازی سلول ، تولید سلول های خونی قرمز و سفید و متابولیزم آمینو اسید ها کمک می کند .

7. آنتی اکسیدان ها .

آنتی اکسیدان ها یکی از بهترین راه ها برای کمک به بدن شما در محافظت در برابر آسیب سلولی می باشند . علاوه بر این بسیاری از محققین عقیده دارند که آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر تشکیل برخی از سرطان ها محافظت می کنند .

8. ویتامین ث.

ویتامین ث در کنار بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن به سالم ماندن لثه ها و بهبود سریع تر کبودی های بدن کمک می کند . این ویتامین یک آنتی اکسیدان ها نیز می باشد .

9. ویتامین ای.

این ویتامین مهم برای قلب ، پوست ، چشم و مغز مفید است و حتی می تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند . یک رژیم غذایی حاوی غلات ، مغز ها و سبزیجات برگ دار تیره سرشار از ویتامین ای می باشد .

10 . فیتوکمیکال ها .

غذاهای گیاهی برای بدن فیتوکمیکال فراهم می سازند که به پیشگیری و درمان سرطان ، توسعه آنزیم های محافظ کمک نموده و در بدن با آنتی اکسیدان ها همکاری می کنند .

11. پروتئین .

اینکه پروتئین برای بدن مفید است هیچ چیز عجیبی نیست . ولی شاید عجیب باشد که بدانیم بیشتر آمریکایی ها بیش از حد پروتئین مصرف می کنند و پروتئین مصرفی آن ها بیشتر از گوشت قرمزی می باشد که اصلا روش و منبع سالمی برای دریافت پروتئین نمی باشد . لوبیاها ، نخود فرنگی ، عدس و محصولات سویا همگی راه هایی عالی برای دریافت حجم مناسبی از پروتئین در یک رژیم غذایی گیاهی هستند .

پیشگیری از بیماری
نشان داده شده است که تغذیه با یک رژیم گیاهی سالم از بروز چندین بیماری پیشگیری می کند . در لیست زیر می توانید ببینید که تنها با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و پیروی از تغذیه گیاهی متعادل و سالم می توانید از ابتلا به چندین بیماری پیشگیری کنید .

12. بیماری قلبی و عروقی .

خوردن مغز ها و غلات و در کنار آن حذف محصولات لبنی و گوشت از رژیم غذایی ، سلامت قلب و عروق شما را بهبود خواهد بخشید . یک مطالعات زیادی نشان می دهد که یک رژیم غذایی گیاهی خطر بیماری قلبی و دیابت نوع دوم را کاهش می دهد . رژیم غذایی گیاهی در پیشگیری از حمله قلبی و سکته بسیار تاثیر گذار می باشد .

13. کلسترول .

شما با حذف هر نوع غذایی که از حیوانات به دست می آید در واقع تمام کلسترول های غذایی را از رژیم غذایی خود حذف می کنید . قلب شما برای این کار از شما ممنون خواهد بود .

14. فشار خون .

یک رژیم غذایی پر از غلات کامل به روش های مختلف برای سلامت شما مفید است ، روش هایی شامل پایین آوردن فشار خون بالا .

15. دیابت نوع دوم .

بنابر اعلام انجمن دیابت آمریکا رژیم غذایی گیاهی تنها سلاح موثر در برابر دیابت نوع دوم محسوب می شد.

16. سرطان پروستات .

یک مطالعه گسترده نشان داده است مردانی که در مراحل اولیه سرطان پروستات قرار داشته و به رژیم غذایی گیاهی روی آوردند یا پیشرفت سرطان را متوقف نمودند و یا حتی بیماریشان بهبود یافت .

17. سرطان روده .

تغذیه با یک رژیم غذایی حاوی غلات و میوه ها و سبزیجات تازه تا حد زیادی می تواند شانس شما را در ابتلا به سرطان روده کاهش دهد .

18. سرطان سینه .

کشورهایی که زنانشان مقدار بسیار کمی گوشت و محصولات لبنی مصرف می کنند نرخ ابتلا به سرطان بسیار پایین تری نسبت به کشورهایی که مصرف محصولات لبنی در بین زنان آنها بیشتر است ، دارند .

19. دژنراسیون ماکولا .

رژیم های غذایی که حاوی مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه سبزیجات برگ دار ، هویج ، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین می باشند می توانند به پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا ( شایع ترین علت کوری در افراد مسن ) مرتبط با افزایش سن کمک کنند .

20. آب مروارید .

همان طور که دژنراسیون ماکولا با یک رژیم گیاهی پشت سر گذاشته می شود ، می توان از آب مروارید نیز با مصرف میوه ها و سبزیجات مشابه پیشگیری کرد . محصولات سرشار از آنتی اکسیدان نیز به پیشگیری از آب مروارید کمک می کنند .

21. ورم مفاصل .

قبلا ارتباط بین حذف مصرف لبنیات با کم شدن علائم ورم مفاصل مشاهده شده بود ولی یک مطالعه جدید نشان می دهد که ترکیبی از یک رژیم غذایی گیاهی و عاری از گلوتن برای بهبود سلامت افرادی که از ورم مفصل روماتیسمی رنج می برند بسیار امید بخش می باشد .

22. پوکی استخوان .

سلامت استخوان به تعادل در مصرف پروتئین به مقدار نه زیاد و نه کم ، دریافت کلسیم به میزان کافی ، پتاسیم زیاد و سدیم کم بستگی دارد . با یک رژیم گیاهی سالم ، همه این چهار ماده مغذی یک سناریو عالی برای پیشگیری از پوکی استخوان ترتیب می دهند .

فواید فیزیکی
علاوه بر تغذیه خوب و پیشگیری از بیماری ، خوردن غذای گیاهی فواید فیزیکی بسیاری نیز به همراه دارد . ببینیم یک رژیم غذایی گیاهی چگونه بدن شما را قوی تر ، جذاب تر و پر انرژی تر می سازد .

23. شاخص توده بدنی .

چندین مطالعه نشان می دهد که یک رژیم غذایی عاری از گوشت به شاخص توده بدنی پایین تر منجر می شود که معمولا نشان دهنده وزن سالم و بدنی عاری از چربی می باشد .

24. کم کردن وزن .

کم کردن وزن به روشی سالم یکی از نتایج معمول رژیم غذایی گیاهی است . تغذیه گیاهی اکثر غذاهای ناسالمی را که باعث بروز مشکلات در وزن بدن می شوند را از برنامه غذایی افراد حذف می کند .

25 . انرژی .

وقتی یک رژیم گیاهی سالم را دنبال می کنید ، متوجه می شوید که انرژی تان بسیار بیشتر شده است .

26. پوست سالم .

مغز ها و ویتامین های ای و آ موجود در سبزیجات نقش بزرگی در داشتن پوستی سالم دارند ، بنابراین معمولا گیاه خواران پوست سالم و خوبی دارند . بسیاری از افرادی که به این رژیم غذایی روی می آورند متوجه کاهشی قابل توجه در لک های پوستی می شوند .

27. طول عمر بیشتر .

چندین مطالعه نشان می دهند افرادی که شیوه زندگی گیاه خواری را دنبال می کنند ، به طور متوسط سه تا شش سال بیشتر از افراد دیگر عمر می کنند .

28. بوی بدن .

حذف لبنیات و گوشت قرمز از رژیم غذایی به طور قابل توجهی بوی بدن را کاهش می دهد . گیاه خوار شدن به این معناست که بدن شما بوی بهتری خواهد داد .

29. بوی بد دهان .

گیاه خواران به طور مکرر کاهش بوی بد دهان را تجربه می کنند . تصور کنید که صبح از خواب بیدار می شوید بدون اینکه دهانتان در ابتدای صبح بوی بدی داشته باشد .

30. مو .

بسیاری از افرادی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می کنند می گویند که موهایشان قوی تر و حجیم تر شده و سالم تر به نظر می آید .

31. ناخن ها .

رژیم های غذایی گیاهی مسئول ناخن های سالم تر و قوی تر نیز می باشند . گفته می شود که سلامت ناخن یک شاخص برای سلامت کلی بدن است .

32. سندروم قبل از قاعدگی .

بسیاری از زنان می گویند که بعد از انتخاب رژیم غذایی گیاهی شدت سندروم قبل از قاعدگی آن ها کاهش می یابد و یا کلا از بین می رود . گمان می رود که حذف لبنیات از رژیم غذایی به افرادی که از این سندروم رنج می برند کمک می کند .

33. میگرن ها .

افرادی که از میگرن رنج می برند و به رژیم غذایی گیاهی روی می آورند از دست میگرن های خود خلاصی می یابند .

34. آلرژی ها .

کاهش مصرف لبنیات ، گوشت و تخم مرغ اغلب با کاهش علائم آلرژی یا حساسیت ها رابطه ای تنگاتنگ دارد . بسیاری از گیاه خواران می گویند که آب ریزش بینی و مشکلات خلطی آن ها کمتر شده است .

رژیم غذایی گیاهی بدلیل دارا بودن مقادیر زیادی مواد معدنی و مفید کارایی بدن را بهبود بخشیده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری میکند:
35. پروتئین حیوانی .

میزان پروتئین حیوانی که یک فرد آمریکایی مصرف می کند دو برابر پروتئین لازم برای یک رژیم غذایی سالم است که بیشتر آن را نیز از گوشت قرمز دریافت می کند . دریافت پروتئین از لوبیاها و غلات بسیار سالم تر می باشد و خطر پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد .

36. لبنیات ،شیر گاو .

بدن انسان برای هضم شیر گاو و محصولات لبنی حاصل از شیر گاو طراحی نشده است ، هنوز هم ایده سالم و مفید بودن شیر یک ایده تبلیغاتی می باشد . بیش از 75 درصد مردم دنیا نسبت به لاکتوز آلرژی دارند و بسیاری از آن ها از حساسیت و آلرژی نسبت به شیر هضم نشده رنج می برند . با حذف شیر گاو از رژیم غذایی خود سلامت کلی بدن خود را بهبود می بخشید .

37. تخم مرغ .

بسیاری از متخصصان تغذیه عقیده دارند که تعداد تخم مرغ ها در رژیم غذایی آمریکایی بسیار بالا است . در حالی که گاهی این مطلب مورد بحث و جدل قرار گرفته است ولی ثابت شده است که تخم مرغ می تواند سطوح کلسترول را بالا ببرد .

38. جیوه .

بیشتر ماهی ها و صدف هایی که مصرف می کنیم حاوی جیوه می باشند . در حالی که بعضی ماهی ها نسبت به بقیه جیوه کمتری دارند ولی تقریبا غیر ممکن است که ماهی بخورید ولی هیچ جیوه ای وارد بدنتان نشود .
.................
علاوه بر فایده های سلامت که در بالا به آن ها اشاره شد ، پیروی از یک شیوه زندگی و رژیم غذایی گیاهی این فواید را نیز به همراه دارد . از کمک به محیط زیست گرفته تا اجتناب از عفونت های باکتریایی جدی . سایر فواید ناشی از تغذیه گیاهی در ادامه لیست شده اند .
39. حیوانات .

بسیاری از مردم به واسطه نگرانی برای حیوانات گیاه خوار می شوند . چه به خاطر مواجه شدن با شرایطی که حیوانات در طی فرایند تهیه غذا با آن روبرو هستند و چه به خاطر خوردن حیوانات ، گیاه خوار شدن باعث خواهد شد که وجدان شما راحت و آسوده باشد .

40. محیط زیست .

پرورش گیاهان نسبت به پرورش حیوانات منابع کمتری را طلب می کند . شما با گیاه خواری می توانید به کمتر شدن هزینه و خسارت وارد به محیط زیست کمک کنید .

41. ای کلی .

اشریشیا کلی یا به اختصار ای کلی حاصل خوردن گوشت قرمز آلوده و مسبب اصلی اسهال خونی می باشد . بچه های کم سن و سالی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افراد مسن می توانند به خاطر ای کلی سخت بیمار شده و یا حتی جان خود را از دست بدهند . گیاه خواری به معنای اجتناب کامل از خطر عفونت ای کلی می باشد .

42. سالمونلا .

یک بیماری گوارشی دیگر ناشی از محصولات حیوانی می باشد ، مسمومیت غذایی سالمونلا با ای کلی رابطه ای نزدیک دارد . شایع ترین راهی که ممکن است مردم را به مسمومیت غذایی سالمونلا مبتلا سازد ، تماس با تخم مرغ های خام یا گوشت مرغ خام حاصل از مرغ هایی است که به عفونت سالمونلا مبتلا هستند . باز هم می توان گفت که گیاه خوار شدن به معنای حذف این خطر از زندگی شما است .

43. بیماری جنون گاوی .

مطمئنا بیشتر افراد می خواهند که از ابتلا به یک بیماری کشنده و غیر قابل درمان اجتناب کنند . یک راه برای اطمینان حاصل کردن از اینکه به بیماری کروتزفلد یاکوب مبتلا نخواهید شد این است که حیواناتی را که به بیماری جنون گاوی مبتلا هستند نخورید .

44. ذخیره جهانی غذا و کمک به پایان یافتن بحران گرسنگی.

تغذیه دام ها با غلات به معنای کاهش منابع غذایی قابل دسترس برای ملت های فقیر و توسعه نیافته می باشد . بسیاری از مردم گرسنه می مانند در حالی که همان غذایی که می توانستند بخورند به حیوانات داده می شود تا رشد کرده و برای تولید غذا قصابی شوند . گیاه خواری به شما این اطمینان را می دهد که در این عدم تعادل مشارکت و مداخله ای نخواهید داشت .

45. مصرف هورمون .

خوردن حیواناتی که برای تسریع در رشد به آن ها هورمون داده می شود ( یک عمل متداول در صنعت گوشت ) به این معنا است که آن هورمون ها وارد بدن شما خواهند شد . این امر نه تنها می تواند تعادل طبیعی هورمون های شما را به هم بزند بلکه نشان داده شده است که برخی از این هورمون ها باعث رشد تومور در انسان می شود .

46. آنتی بیوتیک ها .

آنتی بیوتیک ها به طور مکرر به حیوانات خورانده می شوند که می تواند منجر به مقاومت باکتریایی شود . بسیاری از آنتی بیوتیک هایی نیز که برای درمان عفونت در انسان استفاده می شوند در غذای حیوانات موجود می باشند .

تغذیه سالم

47. خام .

غذای خام گیاهی چیزی ست که بدن شما با آن سازگار بوده و از فواید آن بهره مند خواهید شد.

48. ارگانیک .

تغذیه از مواد غذایی ارگانیک بالاترین سطح سلامتی را برای شما به ارمغان می آورد.

49 . عاری از چربی .

تغذیه گیاهی معمولا چربی بسیار پایینی دارد و این سلامتی شما را تضمین می کند.

50. غذای خارج از خانه .

معمولا غذای رستورانی همیشه با اما و اگر همراه بوده و مثل غذای خانه سالم و کامل نیست ولی غذای گیاهی که شما در بیرون از خانه میل می کنید سالمتر از غذاهای غیر گیاهی می باشد

---------------------------------

pcrm.org

4015 بازدید
رای دادن به این مورد
(2 رای)
منتشر شده در مطالب ویژه
کد خبر: 1091

ارسال نظر